Lombard Quell articol qì l'è scrivud in Lombard, cond l'ortografia Scriver Lombard.

Ind la qimega organega, una exosa l'è un monosacarid cond ses atom de carbone, qe el g'ha una formula qimega C6H12O6. Le exose i è classifegade segond el grœp fonzional: le aldoexose le g'ha un aldeid in posizion 1, e le qetoexose le g'ha un qeton in posizion 2.

Aldoexose Modifega

Le aldoexose le g'ha cinc center qirai, per un total de 16 stereoisomer possiboi (24). La configurazion D/L l'è basada ins l'orientazion de l'idrossil a la posizion 5, e la se riferes miga a la direzion de l'atività otega. Le vot D-Aldoexose i è:

Emiacetai cicleg Modifega

El se sa find dal 1926 qe i zœqer aldos a 6 carboni i forma emiacetal cicleg. La sœmeanza qé sota la exibess le forme emiacetalege per la D-glucosa e la D-manosa.

 

I carbone numerads ind le forme a cadena deverta i correspond ai stess carbone numerads ind la forma emiacetalega. La formaziond del emiacetal la fa deventar el carbone nœmer vun, qe l'è simmetreg ind la forma a cadena deverta, asimetreg ind la version ciclega. In soluzion, i è tœts du ind equiliber cond la forma a cadena deverta. La forma a cadena deverta la cristaliza miga, donca le do forme ciclege le se pœl separar doma quand qe i è cristalizade.

Qetoexose Modifega

Le qetoesose le g'ha 3 center qirai, e donca vot possiboi stereoisomer (23). Psicosa, frutosa e tagatosa se le cata ind natura ind l'isomer D-, menter la sorbosa se la cata ind l'isomer L-:

Domà le exose naturai le pœl vesser fermentade dei levats.

Mutarotazion Modifega

I grœp fonzionai aldeid e qeton in qei carboidrads qé, i reajes cond i grœp idrossil arent de lor, a formar emiacetai intramolecolar e emiqetai, rispetivament. La strutura a anell resultanta l'è relazionada al piran, e se ge dix piranosa. El anell el se derv e el se serra spontaneament, incé de permeter la rotazion ind el ligam intra el grœp carbonil e l'atom de carbone lé arent, incé de formar do configurazion possibole (α and β). A qell process qé se ge dix mutarotazion. I zœqer exos i pœl formar zœqer di-exos cond una reazion de condensazion per formar un ligam 1,6-glicosideg.