Foss bergamasc
Quell articol qì l'è scrivud in Lombard, cond l'ortografia Scriver Lombard. |
Ol Foss bergamasc l'è un canal artifiçal qe al corr ind la pianura bergamasca, de orijen tard medievala, qe al collega l'Ada a'l Sère e, despò, a l'Oi.
I do zone de la Bassa Bergamasca a sud del so correr i è ciamade Giera d'Ada e Calciana.
Con l'Ada al segnava ol confin natural intra ol Ducad de Milan in Giera d'Ada e la Republica de Venezia; incœ long ol so percors i g'è anc'mò tants castei de frontera come qell de Brignan, Castell Rozon, Castell Litegg e de Pagazan; g'è anc dei cartei qe i regorda l'antig confin.
Ind el cremasc al toca adoma ol comun de Castell Gabian e in plu ponts al segna ol confin intra i singoi comun de la Bassa Bergamasca.
« ...Antichissimo è il Fosso denominato Bergamasco, quale divide il territorio di Bergamo dalla Gera d'Adda e dal Cremonese, Stato di Milano, che sorge dal fiume Oglio e si scarica nell'Adda. Non v'è memoria precisa della sua costruzione; una cosa è certa: per evitare infiniti giri del mondo, questa linea doveva lambire il confine di ogni comune e terreni adiacenti passando da un fiume all'altro nei punti con minore tortuosità... » | « ...Prope antig l'è ol Foss ciamad Bergamasc, qe al divid ol territore de Bergem da la Giera d'Ada e dal Cremones, Stat de Milan, qe al nass de l'Oi e al va ind l'Ada. G'è miga una memoria precisa de la so costruzion; vun lavor l'è segur: per evitar infinids jir del mond qesta linea la g'hiva de lapar ol confin de ogne comun e dei terre vexine co'l passar da un fiœm a l'olter ind i ponts con men tortuositaa... » |
Francesco Savioni, 1720 |
Storia
ModifegaInd el 1267 Bergem e Cremona i s'è metide decorde per la costruzion de una linea de confin, a spese de la prima. I bergamasc però i era jamò dree a lavorar dal 1263.
Costruzion
ModifegaL'è stait dovrad, indove possibel, ol traçad dei canai qe i g'era jamò. Per esempe, intra S. Maria (ind i bande de Cov) e ol Sere, l'è stait inglobad un toc de un vegg canal de bonifega roman.
Qesto, insema a la longa durada del lavorar (ind un periode de lote intra i comun per ol possess di center minor) al pœl vesser ol motiv del traçad miga regolar del Foss.
Galleria d'imajin
ModifegaBibliografia
Modifega- Graziella Colmuto Zanella, Flavio Conti, a cura, Castra Bergomensia - Bergamo, Monumenta Bergomensia LXXI, 2004.
- Linee difensive e fortificazioni - Sit de la Provinça de Bergem.
Olter projets
Modifega- Wikimedia Commons al gh'ha dent roba culegada a: Foss bergamasc.