Lumbard ucidental Quest articol chì l'è scrivuu in lombard, grafia milanesa.

El giardin de Villa Mylius a l’è ‘n parch pùbblich comunàl situàa a Sest San Giovànn. In orìgin el giardìn l’èra insèma a la Villa Mylius, e domà de recént l’è diventàa ‘na struttura in deperlée e ‘n parch botànich indoe ghe se svòlgen di attivitàa de insegnamént cont i allév di scoeul de Sèst San Giovànn. El gh’hà ‘na superfice de circa 4000 meter quadràa e ‘l gh’hà denter anca on laghètt, ‘na sèrra, ‘na quaj proeusa fada apòsta per l’insegnamènt, on padiglión e divèrsi speci botànich d’interèss particolár. El giardìn l’è denter in de la red di giardìn stòrich [1].

El laghètt del giardìn

Stòria Modifega

L’è stàa creàa in del 1770, e in dal 1804 l’è diventàa de proprietà de l' Enrico Mylius, on ricch impresari locàl del settór de la seda. In di archivi A ghe n’è pòcch de informazión sora la struttura originaria. El giardìn, organizzàa segond la tradiazión classica italiana l’è stàa oggètt de cambiamént divèrsi vòlt adrée ai sècoj a segonda di usànz del momént. L’è diventàa de proprietà del comùn in del 1928 insèma a l’aquìst de la villa. Dòpo la separazión infra la villa e ‘l giardìn, el giardìn l’è stàa doperàa per di fin de insegnamént. L’è stàa anca la sede d’on pìccol zoo con di cavrètt, di dàin, di conilli, di òcch e di gaìnn e ‘na quàj uselléra che la gh’aveva denter di sgriffón, di lorócch, di cornàgg, di scorbàtt e di uséitt in del 2011 è stàa sistemàa e miglioràa.

Piant Modifega

In del giardin a se troeuven di speci de piant particolar, infra di quàj:

alber de frutt e vari arbùst.

El laghètt Modifega

Denter in del laghètt, denánz de la sèrra, a gh’è 'n stagn de pressappòch 360 meter quadràa, intraversàa d’on pontisèll de lègn che le separa d’on àrea cont i piant de la palùd. Quèlla zòna chì la fa el mestée del depuradór di acqui per mèzz de trii sistèma de filtrazión.

  • meccànich: i sostànz grossolàn vegnen trattegnùd de la gera de vari grandèzz.
  • fitològich: i sostánz inquinánt vegne surbìi su di radis.
  • biològich: i sostánz tòssich vegnen ossidàa e degradà di batteri.

La filtrazion l’è attiva 24 or de 24 grazie a 'na pompa che, in manera sforzada, la fa circolà l’acqua del laghètt in del sistèma de filtrazión. A gh’è denter in del laghètt on mucc de tartarugh acquaticah, pess ross, carpi comun, carpi specc, carpia koi e gambùsi.

La sèrra Modifega

La sèrra, missa de fianch de l’entrada principál, l’è avèrta a la cittadinanza e ai scoeul e l’è gestida di volotari de l'associazion Fior di Mylius Arqiviad qé: [1] . Ind la sèrra gh’è denter on mucc de piante carnivor, piant grass, orchidèi, e 'n quàj bonsai, di varietà de ornamént e d'appartamént, di esempi de giardìn piscinìtt che ricòrden di ambiènt con di piànt tropicàj e grass e trìi Acquari. Denter che se svòlgen di attività compagn del seminèri, del trapiànt, de la potadura e de la riproduzion per mèzz del taj o de la margotta, de la cura di piant, di inconter a tema e di laboratòri de botanica.

Vos correlad Modifega

Riferiment Modifega

  1. Villa Mylius - ReGiS. URL consultad in data 28 aprile 2014(arqiviad de l'url orijenal in data 7 aprile 2014)

Bibliografia Modifega

  • ReGis rete dei giardini storici, Villa Mylius
  • Lombardia beni Culturali Villa Mylius
  • Giardino didattico villa Mylius, Comune di Sesto SG. e Associazione Fior di Mylius, s.d.
  • Lincoln Cadioli P., Sesto San Giovanni dalle origini ad oggi, Sesto San Giovanni 1964, pp. 50-51.
  • Langé S., Ville della provincia di Milano. Lombardia 4, Milano 1972, pp. 537-538.
  • Immagini di Sesto antica, Sesto San Giovanni 1980, pp. 95, 106.
  • Binaghi Olivari M.T./ Süss F./ Bagatti Valsecchi P.F., Le ville del territorio milanese, Milano 1989, v. II p. 146.
  • Oldrin G., Dinastie sestesi, Sesto San Giovanni 1998, pp. 17-19.
  • Enciclopedia Sesto San Giovanni, Comune di Sesto SG., 2000.