Lumbard ucidental Quest articol chì l'è scrivuu in lombard, grafia milanesa.
«[...]
se vedarà in d'on olter sit, in mezz,
ai squader, ai triangol, ai compass
e a tanc ordegn part drizz e part scavezz
on'oltra donna in att de no curass
di vanitaa del mond, ma che la tend
ai coss che i vertuos cerchen d'imprend.»
(Carl'Andreja Oltolina, Baltramina, 1793)

La Maria Gaitana Agnesa (Montaveggia, 16 de magg del 1718 - Milan, noeuv de genar del 1799) l'è stada ona matematega, filosofa e benefattora italiana.

L'Agnesi in d'ona incision del XVIII secol.

Vita Modifega

Prima de vintun fradei, sorella de la composidora Maria Teresa Agnesa Pinottina, l'è nassuda in Brianza poch agn dopo l'anession de la Lombardia a l'Austria. La soa fameja l'era devegnuda sciora cont el vend la seda.

Ben prest la Maria Gaitana l'ha demostraa on'intelligenza foeura del comun, e ona propension per i lengov forest. El sò pader, el Peder Agnes, l'ha recognossuu e incoraggiaa i sò dot e l'ha deciduu de fàlla studià con di maester famos.

L'è staa inscì che lee l'ha poduu imprend polido (tant de ciappà el soranomm de Oracol Sett-lengov) l'italian, el todesch, el frances, el latin, el grech, el spagnoeu e l'ebraich. Despoeu l'ha scominciaa a studià filosofia e matematega, e la cà de fameja l'ha scominciaa a devegnì on salott frequentaa de intelettuai de tutta l'Europa. In quei inconter, l'Agnesi la esponeva i sò studi con di tesi filosofegh, regolt insemma in del 1738 cont el titol de Propositiones Philosophicae: 191 tesi con question de logica, botanega, cosmologia, ontologia, mecanega e pneumatologia. In d'on queidun de 'sti sagg, l'Agnesa l'ha deciaraa che per lee anca i donn gh'aveven el diritt de studià.

A bon cunt, in del 1739 la gh'ha ciamaa al pader el permess de devegnì monega, l'ha lassaa perd la vita mondana e l'ha scominciaa a studià algebra e geometria.

L'ha scominciaa a analizà l'oeuvera postuma del marches de L'Hôpital (Traité Analytique des Sections Coniques) e l'ha scrivuu giò 'n coment, mai publicaa, indè che la ghe ciamava ciariment e consili a matemategh important e cognossuu. In de l'istess period, quei autor medemm gh'hann ciamaa aiutt e colaborazion per giudizzi e coment sora di oeuver che eren dree a vess publicaa.

In del 1740, a vintiduu agn, la Maria Gaitana l'ha scominciaa on period de studi con pader Ramiro Rampinell, professor de fisega e matematega a Milan in del monastee di Olivetan (a la gesa de San Vitor), e pionier de la matematega analitega. Insemma al Rampinell, l'Agnesa l'ha studiaa el test de l'abaa Reyneau (Analisi demostrada, 1708) e l'ha lassaa perd l'intent de publegà el sò coment in sui sezion conegh; inscì, grazie anca l'aiutt del Rampinell e del Jacopo Riccati, l'ha scrivuu giò on test de analisi, i Istituzion Analitegh per la Gioventù Italiana, publicaa in del 1748 in italian e dedicaa a l'imperadris Maria Teresa. L'oeuvera la gh'ha 'vuu on gran sucess e l'è stada voltada anca in frances (1775) e ingles (1801), intant che i matemategh de tutt l'Europa n'hann parlaa ben e gh'hann ditt che l'era l'oeuvera pussee avanzada in del sò gener. L'Agnesa la gh'ha 'vuu i omagg anca del papa Benedett XIV, de l'imperadris Maria Teresa e del Goldoni.

In del 1750 l'ha sostituii el pader in de l'insegnament de la matematega a l'Università de Bologna, anca cont el permess ofizial del papa. Ma in del 1752 l'ha bandonaa l'insegnament universitari per dedicàss a oeuver de carità, ai studi privaa e a l'istruzion di fradei, sorell e famej de cà.

In del 1752, quand che l'è mort sò pader, la Maria Gaitana l'ha bandonaa del tutt la vita publega e la s'è dedicada a la cura di poveritt, di malaa, e a l'istudi de la Bibbia. L'ha trasformaa la soa cà de Vared in d'on ospedalett e l'è andada a viv cont on rosc de donn malaa. Per fà su di danee e mantegnì i sò malaa, l'ha venduu tucc i sò sostanz, e poeu la gh'ha ciamaa aiutt ai amis e ai istituzion.

In del 1771 el princip Antoni Tolomee Trivolz l'ha mettuu in pee a Milan l'ospedal cognossuu tant 'me Baggina (italian: Pio Albergo Trivulzio), e l'Agnesa l'è stada invidada a vess la direttora de la sezion di donn. In del 1783 l'è andada a viv lilinscì, anca se l'ha minga bandonaa i sò studi religios e l'ha segutaa a insegnà religion: ormai l'era ona teologa anca senza avè studiaa teologia.

L'Agnesa l'ha lavoraa a la Baggina per vintises ann, fina a quand l'è morta, in del 1799. La soa villa a Vared al dì d'incoeu l'è ona scoeula de musega e on ospizzi per i vegg.

Bibliografia Modifega

 
Instituzioni analitiche ad uso della gioventù italiana, 1748
  • Maria Gaetana Agnesi, Propositiones Philosophicae, Milano (1738).
  • A.F. Frisi, Elogio storico di Donna Maria Gaetana Agnesi, ristampa della edizione milanese del 1799 curata e commentata da Arnaldo Masotti e Giuseppina Biggiogero, Scuola Tipografica del Pio Istituto dei Figli della Provvidenza Milano (1965).
  • C.B. Boyer, Storia della Matematica, Arnoldo Mondadori Editore, Milano (1990).
  • G. Lolli, La crisalide e la farfalla, Bollati Boringhieri, Torino (2000).
  • G. Tilche, Maria Gaetana Agnesi, la scienziata santa del settecento, Rizzoli, Milano (1984).
  • C. Truesdell, Archive for History of Exact Science, 40, pp. 113-142, (1989).
  • M. Mazzotti, "Maria Gaetana Agnesi: Mathematics and the Making of Catholic Enlightenment", Isis, 2001, 92: 657-683.read article Arqiviad qé: [1]
  • M. Mazzotti, The World of Maria Gaetana Agnesi, Mathematician of God, Johns Hopkins University Press, Baltimore (2007).